Sponsringspolicy för Olofströms Kraft AB med dotterbolag

Sponsring är ett affärsmässigt samarbete som bygger på ömsesidig nytta. Olofströms Kraft AB (OKAB) sponsrar verksamheter som erbjuder en tydlig motprestation i form av marknadsföring, synlighet och positivt varumärkesbyggande. Sponsringen ska bidra till OKAB:s goda anseende, affärsnytta och samtidigt stärka det lokala samhället.

Syfte
• Marknadsföra Olofströms Kraft AB och dess dotterbolag i ett positivt och synligt
  sammanhang.
• Bidra till ökad livskvalitet, social sammanhållning och kulturell mångfald.
• Stärka lokalsamhället och öka ortens attraktionskraft.
• Visa Olofströms Krafts engagemang som ett ansvarstagande och samhällsorienterat företag.


Grundprinciper
• Sponsringen ska ske inom ramen för en fastställd sponsringsbudget.
• Ett skriftligt avtal ska alltid upprättas, normalt för en period av ett (1) år.
• Sponsringen ska ge ett tydligt mervärde till Olofströms Kraft, till exempel genom
  exponering av logotyp i annonser, på arenor, i lokaler, på kläder eller via digitala kanaler.
• All sponsring ska präglas av öppenhet, likabehandling och affärsmässig bedömning.

Kriterier för sponsring
För att bli aktuell för sponsring krävs att verksamheten:
• Har sin huvudsakliga verksamhet inom Olofströms kommun.
• Riktar sig till en bred målgrupp och majoriteten av kommunens invånare.
• Bedriver aktiviteter inom idrott, kultur, samhälle eller miljö.
• Har ett tydligt fokus på barn- och ungdomsverksamhet.
• Prioriterar breddverksamhet och inkluderande initiativ framför elitverksamhet.

Begränsningar

För att säkerställa en neutral och transparent sponsringsverksamhet ges   
sponsring inte till:
• Elitverksamhet eller elitidrott.
• Organisationer eller projekt där det finns risk för jäv,     
  partiskhet eller otydlig samhällsnytta
• Aktörer vars verksamhet kan uppfattas som partipolitiskt eller intressepolitiskt styrd.
• Privatpersoner, enskilda evenemang utan långsiktig effekt, eller rent kommersiella 
  aktörer.
• Verksamheter som inte kan erbjuda en tydlig motprestation eller exponering för 
  Olofströms Kraft.

Etiska riktlinjer
Sponsringen ska alltid förknippas med god etik och värdegrund. Om det under avtalstiden framkommer att representanter för den sponsrade verksamheten använt otillåtna preparat, brutit mot lag eller allvarligt skadat allmänhetens förtroende, förbehåller sig Olofströms Kraft rätten att omedelbart häva avtalet.