Frågor och Svar
 

Varför är det ingen renhållningsavgift på min faktura längre?

Från och med 2018-01-01 kommer Västblekinge Miljö AB (VMAB) själva att fakturera renhållningen. Har du frågor kring detta så kontakta dem på 0454-59359 eller läs mer på www.vmab.se
 

Vad är elberedskapsavgift?

Elberedskapsavgift är en statlig avgift. Svenska Kraftnät övervakar elsäkerheten i meningen leveranssäkerhet. De ser bland annat till att det finns tillräckliga reservkraftsresurser såväl i normaldrift som i störningssituationer, att det finns en beredskapsorganisation som fungerar i kris- och ofredssituationer med mera.

Elberedskapsavgiften är för närvarande 45 kr/år + moms.
 

Varför har min faktura blivit så hög?

Från och med 1 januari 2018 ska Olofströms Kraft AB, elnätsföretaget, ta ut energiskatten. Detta har tidigare legat hos elhandelsföretaget. Från 2018-01-01 är energiskatten 33,1 öre/kWh.

I praktiken innebär det bara en förflyttning. Fakturan från oss ökar med samma belopp som fakturan från ditt elhandelsföretag minskar.
 

Varför har jag inte fått fakturan denna månaden?

De flesta av våra kunder får fakturan varannan månad. Skulle du vilja ha den varje månad ändrar vi gärna det till dig. Loggar du in på Mina sidor med hjälp av ditt kundnummer så ser du din aktuella faktura.
 

Kan man få anstånd på en faktura?

Ja du kan få anstånd om du bara har senaste fakturan obetalad. Ett anstånd på en månad kostar dig 100 kr plus ränta.
 

Vad är det för kostnader på fakturan?

På fakturan från oss kan man ha lite olika kostnader.

  • Elnätsavgifter beroende på vilken storlek på huvudsäkring man har till sitt boende.
  • Vatten och avloppskostnader om man har kommunalt vatten och avlopp.
  • Bredband och TV-kostnader om man använder sig av Olofströms Kabel TV:s tjänster.
  • Renhållningskostnader om man bor i Olofströms kommun.
     

Vad behöver jag meddela vid en flytt?

När du ska flytta behöver du alltid kontakta oss.

Vi behöver din nya adress så att slutfakturan når dig.

Flyttar du in i en lägenhet är det viktigt att du anger lägenhetsnumret så du blir inflyttad i rätt lägenhet.

Flyttar du ifrån en bostad behöver vi även veta vem som flyttar in efter dig, namn och personnummer är viktigt.

 

Behöver jag kontakta fler företag när jag ska flytta?

Från och med 1 januari 2018 får du din renhållning från Västblekinge Miljö AB (VMAB) på en separat faktura. Är du kund hos VMAB behöver du därför kontakta även dem vid en flytt.

Du når VMAB på telefonnummer 0454-593 59.
 

Behöver jag även kontakta OKTV när jag ska flytta?

Ja. Har du tjänster via OKTV måste du alltid kontakta dem vid en flytt. De kan hjälpa dig att flytta över dina tjänster till nya boendet.

Om tjänsterna inte kan eller ska flyttas över har du uppsägningstid och du måste kontakta dem av den anledningen.
 

När får jag självavläsningskort?

Självavläsningskort kommer till er som inte har en fjärravläst mätare. Avläsningskortet kommer kring årsskiftet och vi ser gärna att ni returnera det så snart som möjligt.
 

Var kan jag se min månadsförbrukning?

Vårt mål är att du på mina sidor ska kunna följa förbrukningen i stort sett varje månad.
 

Får jag avläsning på min faktura varje månad när mätaren är bytt?

Oftast kommer mätarställningarna på fakturan ganska snart efter bytet och därefter 1 gång per månad. Vi vill dock notera att eftersom vi bygger ut insamlingssystemet efterhand som vi byter mätarna kan viss tidsskillnad uppstå mellan de två olika momenten.    

När det gäller elcertifikat och/eller ursprungsgaranti, vilka uppgifter ska jag lämna?

  • Anläggnings-ID: 735999131010…… (18 siffror som du hittar på din faktura eller kontakta oss)
  • Nätområde: OLS
  • Ediel-ID: 30200
  • Anläggningens rapportör av mätvärden: Olofströms Kraft AB org nr: 556415-2436
  • Anläggningens produktion mäts per timme.
     

Hur mycket får jag betalt av Olofströms Kraft AB för överskottet?

Vi betalar 6 öre/kWh inkl. moms.
 

När börjar försäljningen av producerat överskott?

När vi har bytt mätare och installatören är klar med installationen hos dig, börjar vi skicka överskottet till din elleverantör.
 

Vilken kontakt behöver jag som producent ha med Olofströms Kraft AB?

Din installatör ska lämna in en föranmälan till oss, på så sätt vet vi att du tänker installera en produktionsanläggning. Eventuellt behöver vi komma ute till dig för att byta elmätaren.


Byte av vattenmätare

Klicka här för att hitta all information angående byte av vattenmätare. 

 

Jag har betalat för mycket, hur blir jag återbetald? 

Det tar minst en bankdag innan vi ser din betalning. Först när vi noterar i systemet att det har kommit in för mycket pengar från dig, skapar vi en utbetalning via banken. Det gör vi varje onsdag. Utbetalning sker via en så kallad SUS fil, som är baserad på ditt personnummer. Om har du har anmält ditt bankkonto till kontoregistret hos Swedbank får du dina pengar tillbaka på ditt konto. Annars får du ett utbetalningskort på posten. Du behöver inte kontakta oss för utbetalning.

För att anmäl ditt konto hos Swedbank klicka härDu behöver BankID eller mobilt bankID för att kunna göra anmälan.

OBS! Vi betalar inte ut belopp under 50kr.